Even Bellen Met… Lysbeth Brouwer

Lysbeth Brouwer is teamleider havo op het Lauwers College in Buitenpost (Friesland).

©Nadine de Ruiter

Ontmoeting met andere schoolleiders is volgens Lysbeth erg belangrijk. “Doordat ik zo af en toe buiten de school kan uitademen, kan ik op school een enthousiaste en daadkrachtige leider zijn.”

Waar houd je je momenteel mee bezig?


Geluksmomenten én frustraties
“Soms moet je als schoolleider even je emoties kwijt, die je niet met je collega’s wil en kunt bespreken. Om ervaringen uit te wisselen maak ik dankbaar gebruik van een netwerk bij ons in de regio waarin we als schoolleiders bij elkaar komen. Bijeenkomsten van onze netwerkgroep worden door het Netwerk Onderwijsadviseurs gepland en georganiseerd, maar wel altijd bij één van ons op school. Door onze groep heb ik geleerd hoe belangrijk het is om je eigen netwerk van mensen in soortgelijke posities te hebben, omdat je zo af en toe even je geluksmomenten én frustraties kwijt wil.”
 

Hoe pak je dat aan?


Hecht clubje
“We zien elkaar zo’n 5 keer per jaar een hele schooldag. Dat lijkt misschien weinig, maar is eigenlijk een prima frequentie. We hebben het druk genoeg om niet vaker te overleggen, maar na elke bijeenkomst zijn we weer volop met elkaar aan het mailen om advies te vragen en kennis te delen over allerlei zaken. Het is een hecht clubje, ik ben er heel blij mee."
 

“Na elke bijeenkomst zijn we weer volop met elkaar aan het mailen!”

©.


"Afwisselend zijn we gastheer of -vrouw en ontvangen we de groepsleden op onze eigen school. Zelf ben ik nu twee keer gastvrouw geweest. Ik bereid dan een thema of casus voor vanuit onze school waar ik de mening van de rest graag over wil horen. Het theorie-deel kan bijvoorbeeld onderwijs op maat (passend onderwijs) zijn. Voor wat betreft het praktijkdeel gaan we op die ‘netwerkdagen’ vaak als groep in gesprek met docenten en leerlingen op de betreffende school. We hebben een keer zo’n netwerkdag besteed aan de growth mindset, het uitgangspunt van willen groeien, dat voor passend onderwijs erg nodig is.”

Overenthousiasme als valkuil
“Doordat ik in de netwerkgroep kan ‘uitademen’, kan ik binnen mijn school een enthousiaste en daadkrachtige leider zijn. In de waan van de dag worden mensen soms zwevend. Ik pak dan steeds weer die rode draad vast en kijk naar het doel dat we voor onszelf gesteld hebben. Mijn valkuil is overenthousiast stappen zetten. Op die momenten is het voor mij belangrijk om letterlijk en figuurlijk stil te staan - een moment van bezinning met het hele team over wat het goede is om te doen.”
 

“Men durft niet altijd het oude los te laten. Ik kan mezelf altijd weer verbinden aan de ander door samen de kern van het onderwijs te benoemen.”

©Lauwers College

Wanneer ben je tevreden?


Belemmerende gedachten wegnemen
“Ik ben tevreden als iedereen binnen de school voelt dat we aan het groeien en aan het ontwikkelen zijn. Soms geeft dat frictie omdat men niet altijd het oude durft los te laten. In de netwerkgroep kan ik in een informele setting praten over die frictie, om vervolgens op school in gesprek te gaan met medewerkers: waar voel je weerstand? Ik kan mezelf altijd weer verbinden aan een ander door samen de kern van het onderwijs te benoemen. Van daaruit kan ik belemmerende aannames wegnemen. Als ik daardoor een positief gesprek heb waardoor we beiden weer dezelfde kant op willen, voelt dat heel goed.”
 


> Update 6-2020: Lysbeth is sinds mei 2020 afdelingsleider vwo bovenbouw op RSG Tromp Meesters in Steenwijk.


Geschreven door Lennart de Geus i.o.v. SRVO
Gepubliceerd op 09-06-2020