Even Bellen Met... Henk Hogeveen

Henk Hogeveen is (voormalig) teamleider mavo op het RSG Wolfsbos in Hoogeveen.

©Hogeveen Consultancy

Na 35 jaar docent, teamleider en locatiedirecteur op dezelfde school, zocht hij in 2019 een nieuwe uitdaging als interim schoolleider.

“Succesvol veranderingsmanagement fascineert me - en dat was hier nodig.”

Dit interview is afgenomen kort vóór de coronacrisis, maar biedt veel inzichten in leiding geven aan verandering.

Update 7/2020: Inmiddels is Henk Hogeveen weer beschikbaar voor een nieuwe opdracht als interim directeur of teamleider.

Waar houd je je momenteel mee bezig?


Iemand die op de winkel paste
"Ervaring als schoolleider heb ik genoeg, maar ik blijf altijd zoeken naar een uitdaging. Ik heb 35 jaar op het Esdal College gewerkt, eerst als docent lichamelijke opvoeding en de laatste 15 jaar als teamleider en locatiedirecteur van twee locaties. Toen ik de locaties op de rit had, voelde ik me teveel 'iemand die op de winkel paste’. Op zoek naar een nieuwe uitdaging ben ik interim schoolleider (ZZP’er) geworden. Natuurlijk een risico, maar het bevalt me. Omdat ik nu teamleider voor bepaalde tijd ben en men weet dat ik over een tijdje weer ga, kan ik gemakkelijker advies vanaf de zijlijn geven. Succesvol veranderingsmanagement fascineert me - en dat was hier nodig. Wij zijn momenteel bezig met het verduidelijken van rolbeschrijvingen en de ontwikkeling naar gepersonaliseerd leren. Welke school niet, trouwens!"

Hoe pak je dat aan?


Anderen eigenaarschap geven
"In veranderingsprocessen moet je mensen heel duidelijk informeren over het wat, hoe en vooral waarom. Dat gaat me steeds beter af. Je komt niet ver als je anderen niet óók het gevoel van eigenaarschap geeft. Soms voel ik nog wat weerstand bij docenten als het gaat om gepersonaliseerd leren; die weerstand probeer ik zo weg te nemen. Om mijn werk goed te doen vind ik het belangrijk mezelf te blijven bijscholen. Van nature ben ik een zakelijke organisator, maar met de jaren ben ik milder geworden en heb ik mijn empathisch vermogen verbeterd, soms met hulp van cursussen."


Persoonlijke waarden en teamwaarden vanuit een opleiding
"Bij veel aspecten van mijn leiderschap gebruik ik vaardigheden die ik momenteel opdoe bij de tweejarige opleiding Organisch Leiderschap & Change Management. Na het succesvol volgen van deze opleiding ben ik bevoegd om te werken met het Persoonlijk en Team Waarden Profiel™. In de opleiding leer ik - met behulp van digitale vragenlijst en interviews - om gerichte probleemanalyses te maken, bijvoorbeeld over professionaliteit, macht of samenwerking in de school. Het is bijvoorbeeld niet altijd duidelijk wat ieders rol en bevoegdheid is (en misschien geldt dat wel voor alle scholen). Zo’n gestructureerde probleemanalyse met aandacht voor de persoon helpt daar goed bij."

“Van nature ben ik een zakelijke organisator, maar met de jaren ben ik milder geworden en heb ik mijn empathisch vermogen verbeterd.”

©SRVO

Wanneer ben je tevreden?


Bevraag personeelsleden hoe zij de veranderingen ervaren
"Ik vind het leuk om op een nieuwe school te merken dat ik steeds beter weet hoe ik het best kan omgaan met mensen in veranderingsprocessen, bijvoorbeeld richting gepersonaliseerd leren. Ik ben tevreden als ik anderen het gevoel kan geven dat zij genoeg betrokken worden bij een positieve ontwikkeling, door vaak het gesprek aan te gaan en te vragen wat zij vinden. Hoewel er altijd dingen minder leuk zijn, ga ik over het algemeen met heel veel plezier naar mijn werk."
 

Geschreven door Lennart de Geus i.o.v. SRVO
Gepubliceerd op 28-07-2020