Diversiteit

De gemiddelde leerling bestaat niet, net zomin als de gemiddelde docent, en de diversiteit in de samenleving neemt alleen maar toe. Dat vraagt om een persoonlijke benadering, met aandacht voor de unieke mogelijkheden en behoeften van elk individu. Door als schoolleider oog te hebben voor de diversiteit onder leerlingen én docenten, kan er van elkaar geleerd worden en kan het beste in elkaar naar boven worden gehaald. Dit thema wil hier aan bijdragen.

  • (NIEUW) Stand van educatief Nederland 2018
    (Onderwijsraad, 14 december 2018) De differentiatie in het Nederlandse onderwijsstelsel is doorgeschoten, waardoor de segregatie toeneemt. De raad vindt dat er een fundamentele bezinning nodig is op de organisatie van het onderwijsstelsel met als doel het op onderdelen aan te passen. In het licht van maatschappelijke ontwikkelingen wordt de manier waarop we het onderwijs georganiseerd hebben problematisch: (1) jongeren uit verschillende sociale groepen komen elkaar niet meer vanzelfsprekend tegen in het onderwijs; (2) plaatsing in het voortgezet onderwijs wordt steeds bepalender voor het eindniveau van jongeren; en (3) permanente educatie heeft geen formele plek in het onderwijsstelsel.
     
  • Education at a Glance 2018
    (OESO, 11 september 2018) Dit jaarlijks rapport analyseert het onderwijs in 43 onderwijsstelsels. Dit jaar is bijzondere aandacht voor Kansenongelijkheid. In internationaal perspectief presteert Nederland gemiddeld op het bieden van gelijke kansen aan leerlingen. Het rapport laat zien dat leerlingen met lager opgeleide ouders in alle fases van de schoolloopbaan minder kansen hebben én dat dit effect stapelt. Dezelfde patronen zijn te zien in deelname aan het vervolgonderwijs en op de arbeidsmarkt. De overgangen binnen onderwijs vergroten de ongelijkheid, aandacht voor alle overgangen in het onderwijs is van groot belang.
     
  • Banenafspraak in het funderend onderwijs
    (Loyalis, 11 juli 2018) Een beter perspectief op een reguliere baan voor mensen met en zonder arbeidsbeperking die het zonder steun in de rug niet redden. Dat is het doel van de Participatiewet die in 2015 in werking trad. Om hieraan bij te dragen is in het sociaal akkoord afgesproken dat werkgevers extra banen voor mensen met een arbeidsbeperking creëren. Voor de werkgevers in de sector overheid (inclusief onderwijs) gaat het om 25.000 banen per 2023. Het voortgezet onderwijs is in 2023 verantwoordelijk voor 2.640 van deze banen.
     
  • Leren onder werkenden met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt
    (Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt, 20 september 2018) Nederlandse werkgevers zijn veel minder bereid om te investeren in de scholing van werknemers met een tijdelijke aanstelling dan in medewerkers met een vast contract. Terwijl tijdelijke werknemers zélf juist erg gemotiveerd om scholing te volgen. Zij zijn vaker bereid om een cursus te volgen als die aan hen aangeboden wordt dan werknemers die in vaste dienst zijn. Daarbij laten ze zich - in tegenstelling tot hun collega’s in vaste dienst - niet afschrikken door een eigen bijdrage in termen van geld of het in eigen tijd moeten volgen van de scholing.
     
  • Tweetalig onderwijs in het voortgezet onderwijs
    (Nuffic, 30 april 2018) Dit onderzoek laat zien dat er in het schooljaar 2017-2018 in totaal 119 VO-scholen tweetalig onderwijs (tto) aanbieden in Nederland. In totaal volgen 36.254 leerlingen tweetalig onderwijs, waarvan 27.874 leerlingen op het vwo, 5.208 op de havo en 3.172 op het vmbo. Uit het onderzoek blijkt dat de groei van het aantal leerlingen dat tweetalig onderwijs volgt het sterkst is op het vmbo en de havo.