Doe mee: pilots voor een nieuwe reflectietool

🔎 Waarom een nieuwe reflectietool? De beroepsstandaard geeft gemeenschappelijke taal aan het vak van schoolleider. Om de standaard actief in de praktijk te benutten, ontwikkelen wij diverse instrumenten.

De reflectietool biedt een handvat om meer inzicht te krijgen in waar je staat in je leiderschap en hoe je je blijvend kunt ontwikkelen. De tool is nog in ontwikkeling en jouw ervaringen zijn hierin onmisbaar!

🎓 SRVO en VO-academie starten daarom twee pilots met ontwikkelaars Bardo en Studio Tast. We onderzoeken graag met jou als schoolleider hoe verschillende benaderingswijzen (tools) van reflectie het sterkst bijdragen aan continue professionalisering van schoolleiders. Doe je mee?

Update: de pilots zijn inmiddels gestart, maar je kunt je nog steeds aanmelden om mee te doen!

©SRVO

Hoe werkt het?

📅 Je geeft je op voor een pilot naar keuze. De pilots bestaan uit een startmoment half oktober 2021, tussenevaluatie met mogelijk tussentijdse aanpassingen en een eindevaluatie eind december 2021. Daarna kun je als deelnemend schoolleider de leeromgeving nog blijven gebruiken tot einde schooljaar 2021-2022.

✅ Geïnteresseerd? Lees hieronder meer en meld je aan voor de pilot van jouw keuze!

Ben je al op de hoogte? Meld je direct aan voor de pilot Bardo-app of de pilot Groow (Studio Tast).

©SRVO

Pilot A: Bardo-app

Bardo heeft de beroepsstandaard verwerkt in een nieuwe leeromgeving (app) voor onderwijsprofessionals. Je gaat aan de slag met (1) het feedbackinstrument, (2) de reflectievragen en (3) de leergemeenschap met collega’s.

Via de Bardo-app werk je zelfstandig online. Je krijgt leerbegeleiding om het meeste uit de leeromgeving te halen.

Wanneer?

  • Je bepaalt zelf hoe en wanneer je met de leeromgeving aan de slag gaat, tot aan het einde van het schooljaar.
  • De tijdsinvestering is minimaal 6 uur (= werken met de verschillende onderdelen en evaluatie) tussen oktober en december 2021. De maximale tijdsinvestering is aan jouzelf!

Doe samen met collega's mee 

Meld je met één of meer collega’s van je school aan om samen aan de slag te gaan. Doe je als enige van je school mee? Dan verbinden we je aan andere deelnemers in de pilot.

Pilot B: Groow (Studio Tast)

Groow is een ontwikkeltool voor leerlingen, die we speciaal voor schoolleiders aanpassen aan de beroepsstandaard. We kijken uit naar een gemengde groep schoolleiders voor zo divers mogelijke input, behoeftes en wensen als leidraad voor mogelijke doorontwikkeling.

Je gaat in de pilot aan de slag en trekt in dit proces samen op met de experts van Studio Tast voor vragen en begeleiding: 
1. Je krijgt inzicht in je leerproces en maakt het concreet met (on the job) leeractiviteiten waar je resultaten of uitkomsten aan toevoegt.
2. Je reflecteert op je activiteiten en kan feedback vragen aan peers. 
3. Je krijgt op basis hiervan een visuele groei-portfolio (voor jezelf) en een show-portfolio (om naar wens te delen).

Wanneer?

  • We organiseren een kick-off op 📅 dinsdag 2 november 2021, van 15:00 tot 19:00 uur in Utrecht. Deze start geeft je inzicht in hoe de leeromgeving werkt, je krijgt een mini-masterclass over verschillende soorten reflecteren en je leert werken met de verschillende bouwstenen van je eigen leerproces. Zo heb je een stevige basis voor de start!
  • Mocht je 2 november niet kunnen, organiseren we ook een online startmoment, datum in overleg (met een datumprikker).
  • De tijdsinvestering is minimaal 10 uur (= kick-off, werken met de verschillende onderdelen, een feedbacksessie en een eindevaluatie) tussen oktober en december 2021. De maximale tijdsinvestering is aan jouzelf!

Wat kan ik verwachten als ik meedoe?

Algemeen

  • Deelname is gratis maar niet vrijblijvend: als je je aangemeld hebt rekenen we erop dat je de pilot volledig doorloopt.
  • Net als de beroepsstandaard zijn de reflectietools ontwikkelingsgericht. Je krijgt naar wens (lichte of intensievere) begeleiding op maat in je leerproces, afhankelijk van welk doel je hebt om te reflecteren.

Privacy

  • Als je meedoet blijft alle persoonlijke informatie (feedback die je krijgt, zelfreflectie, verdere informatie die je deelt) van jou. Alleen jij kunt beslissen of en met wie je de uitkomsten deelt.  
  • Tijdens de pilot halen wij voor evaluatie-doeleinden alleen anonieme kwantitatieve data uit de leeromgeving, zoals hoeveel schoolleiders meedoen, hoe vaak ze inloggen en welke onderdelen het meest worden aangeklikt.