Review over scholing

Het Schoolleidersregister Voortgezet Onderwijs (SRVO) biedt je een platform waar schoolleiders elkaar kunnen ontmoeten, kennis kunnen delen en zich sterk kunnen maken voor de ontwikkeling van een sterke beroepsgroep.

Taskforce - Madeleine Lodeweges

Inspireer elkaar met een review over je scholing.

Heb jij dit jaar een waardevolle opleiding gedaan? Schroom niet om mij een korte review te sturen zodat deze als eerste geplaatst kan worden. Mail naar: info@schoolleidersregistervo.nl t.a.v. review
Vanaf 13 juni 2019 kan je op de vernieuwde site zelf ook reviews plaatsen en ervaringen uitwisselen. Hieronder vind je alvast enkele ervaringen en inspiratie van collega’s.

Welke scholing past bij jou voor 2019-2020?
Maak werk van je ontwikkelplan voor komend schooljaar en vind makkelijk informatie over opleidingen in de Opleidingscatalogus. Nog geen idee?
Log in als schoolleider en doe de zelfscan in je persoonlijke portfolio. Een handige ondersteuning.

 

Met vriendelijke groet,
Madeleine Lodeweges

Leiderschap en filosofie met Andre Wierdsma en Joep Dohmen

(mei 2019)

"Deze week heeft me een rijker denkkader gegeven. Een combinatie van nieuwe inzichten op de kern van goed leiderschap en het succesvol komen tot duurzame transitie in je organisatie. Plus de persoonlijke verdieping vanuit een filosofische benadering. Gesprekken met diepgang, boeiende colleges, humor en actualiteit, sprankelende interactie tussen Joep en Andre. De persoonlijke ontmoeting met hen, met de ander in een heel mooie diverse groep. Daarmee ook de ontmoeting met mezelf. Dat geheel was fantastisch en uniek. Een week met veel inhoud en soms kwetsbaarheid, in een prachtige omgeving. Ik gun iedere leider deze zeer bijzondere ervaring. Je leert enorm en voelt je gekoesterd tegelijkertijd. Ga dit vooral doen".

https://opleidingscatalogus.vo-academie.nl/opleiding/431

Marij van Deutekom

Master integraal leiderschap

Master Integraal Leiderschap NSO-CNA Leiderschapsacademie

(mei 2019)

"Ik vond dat ik persoonlijk moest groeien. Werken aan mijn persoonlijke leiderschap, dus. In de waan van de dag kwam dat er niet van op mijn eigen school. Omdat je steeds vertrouwder raakt met elkaar, ontstaat er een lerende gemeenschap. Ik ervaarde die als een ‘speeltuin’, waarin je je steeds meer durft te laten zien, durft te experimenteren en durft feedback te geven en krijgen (zonder die te verpakken in 5 complimenten). Want groeien is verslavend: je wilt steeds verder, steeds meer.
Je vormt 2 jaar lang een vaste groep met andere schoolleiders. Mensen die in hetzelfde schuitje zitten, waarmee je heel nauw optrekt, die jou feedback geven en omgekeerd, met wie je samen een enorme groei doormaakt. Je houdt ook tijdens de opleiding dezelfde docenten. Zij leren je goed kennen en weten daardoor steeds je blinde vlekken te benoemen. Dat klinkt misschien eng, maar daardoor kun je juist in korte tijd heel snel groeien als professional''.

Top: je bent vanuit de theorie constant bezig met je eigen praktijk. Alle opdrachten en toetsen moeten te maken hebben met je eigen school. Zo is alles direct tastbaar en relevant.
Tip: de MIL is een vast traject van 2 jaar. Heel intensief, maar je weet precies waar je aan toe bent. En je weet dan ook dat je er echt vdoor moet gaan. Dit kun je niet ‘erbij’ doen."

https://www.nso-cna.nl/opleidingen/master-integraal-leiderschap/

Matthijs Ran, teamleider vmbo-t

Master Educational Leadership (MEL) Penta Nova, Academie voor Schoolleiderschap, Utrecht

(mei 2019)

"Binnen MEL van Penta Nova is er een duidelijke relatie met praktijk om de nieuwe kennis en persoonlijke ontwikkeling in het eigen handelen van de schoolleider te laten ervaren en zichtbaar laten worden binnen de organisatie.Deze opleiding heeft mij persoonlijk geholpen om mijn eigen kernwaarden te bevestigen, naar een hoger plan van een leidinggevende van de 21e eeuw te tillen en zichtbaar te laten worden in mijn leiderschapspraktijk.Er werd geleerd op diverse manieren afhankelijk van het doel van een student, opdracht en zelfs afstand. Een bijeenkomst volgen via Skype is een mogelijkheid zolang de leerbehoefte van een student daarmee ondersteund wordt. Daar is de student verantwoordelijk voor''.

Top: ISR (internationale studiereis) is een ervaring waarin leren met en van elkaar in de breedste zin van het woord de kern is.
Tip: durf jezelf uit te dagen en start met deze opleiding".

https://opleidingscatalogus.vo-academie.nl/opleiding/236/aanbieder

Vitalina Stroes

Master Education management

Master Educational Management (MEM) NSO-CNA Leiderschapsacademie, Diemen

(mei 2019)

"Leidinggeven is een vak apart. Een vak waar ik niet voor opgeleid was. Om een goede schoolleider te worden, wilde ik een goede theoretische onderlegging, oefenen in de praktijk, en in contact komen met anderen en hún ervaringen.

Bij deze opleiding staat leiderschap echt centraal: je eigen menszijn, en hoe je andere mensen in beweging krijgt. Natuurlijk komen ook je managementvaardigheden aan bod; de bedrijfskundige kant. Het was een enorm waardevolle ervaring om op zo’n intensieve manier te leren over mijn eigen leiderschap en daarin verder te groeien. Je krijgt bovendien goed zicht op integraal schoolleiderschap: bedrijfsvoering in relatie tot een goedlopende school, met aandacht voor continu leren en innoveren. Je leert jezelf echt als instrument in te zetten om je schoolorganisatie te ontwikkelen.

Wat me bijgebleven is zijn de leiderschapsbijeenkomsten van 24 uur, waarvan deelnemers zelf het programma maakten. We nodigden sprekers uit het veld uit, maakten boekpresentaties en sparden veel over het eigen leiderschap. Hele bijzondere ontmoetingen, waarbij je echt geprikkeld werd en veel actuele informatie kreeg. Ook echt een eye-opener voor mij: zelf onderzoek doen. Dat had ik nog nooit gedaan. Vraagstukken wetenschappelijk benaderen geeft een heel andere kijk''.

Top: alle docenten en begeleiders weten ook duidelijk goed waar ze het over hebben. Vanuit de praktijk. Ze zijn in staat je te prikkelen en goed na te laten denken. En de verplichte verbinding met je eigen werkpraktijk: terwijl je leert ben je bezig met je werk, en heb je tegelijkertijd een waardevolle casus. Zo ontstaat een hele relevante leeromgeving.
Tip: ondanks dat tegelijkertijd studeren én werken enorm zwaar kan zijn, gebruik deze waardevolle periode goed. Het is een periode waarin je veel kunt leren en daardoor diepe impact kan hebben in (je opvattingen over) je werk. Neem daarom ook tijd om te reflecteren".

https://www.nso-cna.nl/nso-cna-opleidingen/master-educational-management/

Chris de Jager, teamleider Lerarenopleiding

Expert Training Rake Vragen Siets Bakker

(mei 2019)

"Als schoolleider wil je graag beweging creëren. In de training Rake vragen leer je kijken voorbij het zichtbare naar problemen die steeds weer terug lijken te komen. Door het stellen van rake vragen krijg je daar meer zicht op en ontstaat beweging. Het werkt in werk maar ook privé (waar loop ik vast of beter: wanneer kom ik in beweging). De opleiding heeft mij veel inzichten en oefening gebracht. Het zijn slechts 3 trainingsdagen. Echter online zijn er 15 modules met veel en goede oefeningen waardoor het traject zeker enkele maanden duurt. Een aanrader voor eenieder die gelooft dat samenwerken niet alleen gaat over een analytische aanpak en aansturen maar ook de onderstroom en hun persoonlijk leiderschap willen onderzoeken".

www.rakevragen.com

Madeleine Lodeweges, voormalig conrector/plaatsvervangend rector bij St Nicolaaslyceum Amsterdam

Schoolleidersopleiding Vakbekwaam Penta Nova Academie voor Schoolleiderschap, Utrecht

(mei 2019)

"Ter voorbereiding op het eerste seminar start proces wat je op persoonlijk en professioneel vlak in verwondering en verwarring brengt. Door je eigen levenslijn te analyseren en deze in relatie te brengen met je rol als schoolleider in de praktijk, gaan alle ‘luikjes’ open om tijdens de colleges nieuwe kennis aan te sluiten en nieuwe wegen in te slaan. Ik vind de warme en no-nonsense coaching vanuit de opleiding van toegevoegde waarde. Het groepsproces met collega-schoolleiders heeft me geleerd om met waardering naar verschillende aanpak te kijken. De theoretische seminars geven taal te geven om nieuwe werkwijzen toe te passen in de school".

https://opleidingscatalogus.vo-academie.nl/opleiding/235/aanbieder

Ralph de Jong

PentaNova Middenmanagement

(juni 2019)

De lessen van Cees van der Vloed zijn ontzettend goed. Hij combineert ervaring met goede didactische vaardigheden en talloze voorbeelden uit zijn eigen praktijk. Als (beginnend) schoolleider haak je onmiddellijk aan en ga je nadenken over je handelen op school. De grote hoeveelheid theorie krijgt hierdoor meer betekenis en kan meteen al worden toegepast. Ik geloof dat Cees ervoor zorgt dat je een betere schoolleider wordt.

https://opleidingscatalogus.vo-academie.nl/opleiding/234/aanbieder

Annemieke Schimmel

Nieuwsgierig geworden naar meer scholingsaanbod?

Neem dan een kijkje op de opleidingscatalogus of lees wat de scholing in de schijnwerpers nu is.