Gratis reflectiegesprek met collega-schoolleiders of je team

Een reflectiegesprek is geen 1-op-1 coaching of intervisie, maar een reflectie op je leervraag en je professionele ontwikkeling. Reflecteren en stilstaan bij je ontwikkeling en je leermomenten verdiept het proces van professionalisering.

Waarom reflectiegesprekken?

Dit gaven schoolleiders aan nadat ze een reflectiegesprek hadden gevoerd:

  • Wat het gesprek me bracht? Het ontwikkelen van een goede leervraag!
  • We hebben met de hele directie reflectiegesprekken gevoerd. Die ervaring heeft bijgedragen aan meer openheid binnen de directie.
  • Komende week heb ik al een gesprek met een andere collega om iets op te pakken wat ik eerder liet liggen.”
  • Helder aantal stappen die ik op korte en iets langere termijn ga doen om te leren en te veranderen.”
  • Het reflectiegesprek blijft dicht bij de eigen praktijk en ervaring.”
  • Heel fijn dat de focus ligt op wat goed gaat in plaats van wat niet goed gaat.”

Meld je aan voor een gratis reflectiegesprek!

Jezelf professionaliseren door het voeren van een reflectiegesprek? Het kan via SRVO. Je gaat met collega’s in gesprek over je eigen leervragen, waardoor je nog beter zicht krijgt op jouw professionaliseringskoers en wat je te doen hebt binnen jouw schoolcontext.

De samenstelling van de gesprekspartners bepaal je zelf. Je kunt met een collega het gesprek voeren, of SRVO koppelt je aan een schoolleider buiten je netwerk. Ook een mogelijkheid is om met je hele managementteam reflectiegesprekken te voeren. Je voert dan tegelijkertijd in duo’s gesprekken, begeleid door een procesbegeleider.

Reflectiegesprekken met je hele team bieden verbinding, saamhorigheid, meer kennis over jezelf en de ander, ontdekking van elkaars kwaliteiten en reflectie op eigen leren. 

"Ik raad elke schoolleiding aan om met elkaar te ervaren wat reflectiegesprekken kunnen doen met de dynamiek die ontstaat in het team. Van elkaar horen wat er goed gaat, hoe dat tot stand is gekomen en op wat voor een manier je dat verder kunt inzetten in de school is buitengewoon belangrijk." (managementteam CSG Dingstede)

Maak kennis met de procesbegeleiding van opgeleide management coaches

Een reflectiegesprek via SRVO wordt begeleid door een procesbegeleider. Dit zijn door de VO-academie opgeleide management coaches, die de reflectiegesprekken online of op de locatie van jouw voorkeur begeleiden. Zij zijn door SRVO verder geschoold in de drie methodieken die wij hanteren bij de reflectiegesprekken.

Nieuwsgierig naar onze procesbegeleiders? We stellen ze graag aan je voor. Wil je als VO-managementcoach ook aan de slag als procesbegeleider, meld je dan aan via info@schoolleidersregistervo.nl of 030 - 5500 220.

Drie gespreksmethodieken

Een schoolleider gaf terug na een gesprek: “De werkwijze met een begeleider en gespreksmethodiek leidt tot openheid en daarmee tot diepgang en echte reflectie”.
Om het gesprek in goede banen te leiden en tot verdieping te komen, heeft SRVO drie gespreksmethodieken geselecteerd. 

  1. Wil je waarderen wat er al goed gaat? En van daaruit kijken naar de toekomst?
    Kies dan voor waarderend onderzoeken of appreciative inquiry

  2. Wil je vanuit verschillende invalshoeken onderzoeken welke toegevoegde waarde je ontwikkeling of leerervaring biedt? Kies dan de methodiek waardecreatie.

  3. Wil je je innerlijke dialoog verder onderzoeken en verdiepen?
    Dan is dynamisch reflecteren volgens het vierstoelenmodel een geschikte methodiek.

Beeld: ©SRVO
Overzicht van de drie gespreksmethodieken

Zo meld je je aan

Wil je meedoen aan een reflectiegesprek met SRVO? 📨 Stuur ons dan via deze knop een e-mail! Je kunt hierin je keuze aangeven.

  1. Je kiest of je online of fysiek een gesprek wilt voeren en welke methodiek je wil gebruiken.

  2. Je kiest met wie je het reflectiegesprek wilt voeren. Met een onbekende collega-schoolleider (waarbij SRVO je koppelt aan iemand), met een collega-schoolleider of met je hele managementteam.

Meer informatie nodig?

Neem contact met ons op via telefoonnummer (030) 5500 220 of het contactformulier.